Stoomlocomotief 18 van de Gooische Stoomtram

Stoomtramlocomotief van vierkant model op twee assen.

Vanaf 1913 stelde de Gooische Stoomtram zes nieuwe locomotieven in dienst, waarvan loc 18 de laatste was. Ze werd geleverd door de Duitse firma Henschel in 1921. De locomotieven waren van het zogenaamde ‘vierkante type’, dat kenmerkend was voor veel stoomtrams in Nederland.

Lees verder…

De Gooische Stoomtram exploiteerde diverse tramlijnen in het gebied tussen Amsterdam en Hilversum. Loc 18 reed veelvuldig de lokaaltramdienst naar Muiderberg. Al snel gingen in ’t Gooi moderne motortrams rijden. Loc 18 was niet meer nodig en werd in 1937 verkocht aan de suikerfabriek in Roosendaal, waar ze tot in de jaren zestig met wagens rangeerde op het fabrieksterrein.

Reeds in 1965 werd loc 18 bewaard voor museale doeleinden en korte tijd later, in 1968, in gebruik genomen bij de Museumstoomtram. Later volgde een omvangrijke restauratie en sinds 1990 is de locomotief weer in oude glorie hersteld. 

Aan de locomotief is vanwege haar cultuurhistorische waarde de hoogste A-status toegekend binnen de Collectie Nederland.

Wognum-Nibbixwoud, 26 juni 2005, foto/collectie Raymond van den Hoven.
Muiderberg, foto/collectie Marius van Rijn.
Fabrieksfoto
Vorige slide
Volgende slide
Specificaties
Cultuurhistorische waardering A-status, Register Railmonumenten
Kerncollectie Ja
Bouwjaar 1921
Gebouwd door Henschel & Sohn, Kassel (Duitsland) Fabrieksnummer: 18776
Oorspronkelijke eigenaars Gooische Stoomtram (GS);Coöperatieve Beetwortelsuikerfabriek Roosendaal.
Verworven 1965
Bedrijsvaardig Ja (toestand 1921)
Huidige locatie Hoorn (tramdienst)
Gewicht (leeg) 14,8 ton
Dienstvaardig gewicht 17 ton
Werk (stoom) druk 12 atm. (kg/cm2)
Watervoorraad 2 m3
Kolenvoorraad Wordt in losse zakken meegenomen, oorspronkelijke “voeding” was middels briketten (blokken samen geperste kool)
Type stoomverdeling Walschaerts
Stoommachine

2 binnenliggende cilinders
Slaglengte: 300 mm
Middellijn: 280 mm
Stoomverdeling: Walschaerts

Ketel Totaal verwarmd oppervlak: 18,9 m2
Roosteroppervlak: 0,64 m2.
Geen oververhitter
Trekkracht

2710 kgf.*

Max. snelheid
45 kilometer per uur

* De afkorting kgf. wordt gebruikt om aan te geven, wat het maximale gewicht is, dat vanuit stilstand kan worden verplaatst, gemeten vanaf de trekhaak. Dit getal heeft dus niets te maken met het totale treingewicht. Het heeft alleen waarde als vergelijkingsmiddel voor de verschillende locomotieven.

Geschiedenis
1921-1937In dienst bij de Gooische Stoomtram voor het reizigersvervoer op de tramlijnen Amsterdam-Muiderberg-Laren en Hilversum-Huizen-Bussum.
1937-1964Rangeerlocomotief op het terrein van de Coöperatieve Beetwortel Suikerfabriek te Roosendaal.
1964-1967Via NVBS en Tramweg Stichting overgebracht naar NS-werkplaats Tilburg, waar de loc in een dienstvaardige staat wordt gebracht.
1968Overgebracht naar de Museumstoomtram te Hoorn en daar ingezet in de tramdienst.
1990Afronding van grote restauratie, waarbij onder andere een nieuwe ketel is geplaatst.

ONtdek meer