Stoomlocomotief voor rangeerdiensten op drie assen.
De locomotief is in 1929 gebouwd door de Belgische firma La Meuse in Luik. Het was een standaardlocomotief uit de catalogus van de fabriek, waarvan er vele werden gebouwd.
Stoomlocomotief voor rangeerdiensten op drie assen.
De locomotief is in 1929 gebouwd door de Belgische firma La Meuse in Luik. Het was een standaardlocomotief uit de catalogus van de fabriek, waarvan er vele werden gebouwd.
Lees verder…Sluiten
Opvallend in het ontwerp waren de lange waterbakken. In Belgie werd dit regelmatig toegepast. De loc werd jarenlang gebruikt om wagens te rangeren op het fabrieksterrein van de Nederlandse Stikstof-Maatschappij te Sluiskil in Zeeuws-Vlaanderen. Hier werd kunstmest gemaakt op basis van stikstof.
In 1972 werd de locomotief opgenomen in de collectie van de Museumstoomtram. Hoewel ze niet bij Nederlandse stoomtramlijnen heeft dienst gedaan, past zij qua grootte en type goed in de collectie. Om dit te accentueren is de locomotief geschilderd in de blauwe kleur, zoals die bij de stoomtramlocomotieven van de Maas- Buurtspoorweg in Noord-Limburg werden toegepast.
De locomotief draagt inmiddels de naam Enkhuizen.
Meerdere trambedrijven gaven locomotieven een naam naar een plaats in de omgeving. De locomotief heeft in 2012 een grote revisie ondergaan, waarbij onder andere de waterbakken zijn vernieuwd en de vlampijpen zijn vervangen. Vanwege haar cultuurhistorische waarde als rangeerlocomotief van Belgische origine die in Nederland heeft gereden, heeft de locomotief een B-status in het nationaal Register Mobiel Erfgoed.
Specificaties | |
---|---|
Cultuurhistorische waardering | B-status,Register Railmonumenten |
Kerncollectie | nee |
Bouwjaar | 1929 |
Gebouwd door | La Meuse, Luik (Belgie)Fabrieksnummer: 3252 |
Oorspronkelijke eigenaars | Cie de l’Azote / Nederlandsche StikstofMaatschappij Sluiskil |
Verworven | 1972 |
Bedrijfsvaardig | Ja |
Huidige locatie | Hoorn |
Leeg gewicht | 26,5 ton |
Dienstvaardig gewicht | 32 ton |
Werk (stoom) druk | 12 atm |
Watervoorraad | 3,8 m3 |
Kolen voorraad | 1 ton |
Type stoomverdeling | Walschaert |
Trekkracht | 5028 kgf* |
Grootste snelheid | 35 km/u |
* De afkorting kgf wordt gebruikt om aan te geven, wat het maximale gewicht is, dat vanuit stilstand kan worden verplaatst, gemeten vanaf de trekhaak. Dit getal heeft dus niets te maken met het totale treingewicht. Het heeft alleen waarde als vergelijkingsmiddel voor de verschillende locomotieven.
Geschiedenis | |
---|---|
1929-1972 | In dienst bij Stikstoffabriek te Sluiskil |
1972 | Verkocht aan de Museumstoomtram |
1991 | Grote herstelling en ketel vervangen |
1999 | Omgedoopt tot “Enkhuizen” |