- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Menu
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Seinwezen op de lokaalspoorlijn Medemblik-Hoorn
Op de lokaalspoorlijn Medemblik-Hoorn bevonden zich bij de opening afstandsseinen te Wognum-Nibbixwoud, Midwoud-Oostwoud en Medemblik. In 1903 kreeg ook Abbekerk-Lambertschaag afstandsseinen, gevolgd door Zwaag in 1910 en Opperdoes in 1913. In 1928 werd de brug te Medemblik inclusief afstandsseinen in gebruik genomen.
Lees verder…Sluiten
Seinwezen bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik
Vrijwel vanaf het begin van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik is gewerkt aan het aanvullen van de presentatie met seinwezenapparatuur. Wat heel eenvoudig begon met het vergaren van een klein perrontoestelletje en een seinpaal is inmiddels uitgegroeid tot een gedegen verzameling, die de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van het seinwezen omvatten. Hoogtepunt was het verkrijgen van het seinhuis uit Kesteren, inclusief toestel, in 1983.
Vrijwel vanaf het begin van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik is gewerkt aan het aanvullen van de presentatie met seinwezenapparatuur. Wat heel eenvoudig begon met het vergaren van een klein perrontoestelletje en een seinpaal is inmiddels uitgegroeid tot een gedegen verzameling, die de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van het seinwezen omvatten. Hoogtepunt was het verkrijgen van het seinhuis uit Kesteren, inclusief toestel, in 1983.
Op alle stations zijn delen van deze collectie te zien. In de eerste plaats natuurlijk op het emplacement van de stoomtram in Hoorn, maar ook te Wognum (inrijseinen en beveiliging van het goederenspoor), te Twisk en Opperdoes (beveiliging zijspoor en communicatie via telegraaftoestel) en Medemblik (afstandsseinen bij de brug, en inrijsein; nog niet operationeel).
Vorige slide
Volgende slide