Veel plezier heeft de LTM niet van deze locomotieven gehad. De aanleg van de Limburgse tramlijnen kwam voornamelijk voort uit politieke overwegingen en het vervoer bleef achter bij de verwachtingen. Het opkomende wegverkeer deed het beter. Al in 1938 reed de laatste LTM-stoomtram. Het nog vrij nieuwe materieel werd verkocht. Loc 26 kwam bij diverse Duitse industrieën terecht, waar ze rangeerwerkzaamheden ging verrichten.
Na een langdurige speurtocht langs vele zijsporen in het Duitse Ruhrgebied werd loc 26 in 1972 gevonden en verworven voor de collectie. Korte tijd later kon ze in gebruik genomen bij de Museumstoomtram; aanvankelijk met het nummer 21 hetwelk, na verder historisch onderzoek, nadien werd gewijzigd in 26.
Later volgde een omvangrijke restauratie en sinds 2000 is de locomotief weer in oude glorie hersteld. De loc kreeg de naam van ir. Bosboom als erkenning voor de grote verdiensten die deze NS directeur voor de Museumstoomtram heeft gehad.
Aan de locomotief is vanwege haar cultuurhistorische waarde de hoogste A-status toegekend binnen de Collectie Nederland.