Langs de lijn

De spoorlijn uit 1887 tussen Hoorn en Medemblik is uniek in zijn compleetheid. Veel oude stationsgebouwen en bruggen van vroeger zijn bewaard gebleven.

Van de tien oude stationsgebouwen op de route staan er nog acht. De stations van Medemblik, Opperdoes, Twisk, Wognum en Abbekerk zijn van de Museumstoomtram. Maak je een Tijdreis met de stoomtram, dan kom je langs al deze karakteristieke stationsgebouwen. De perrons, zijsporen en de stationsomgeving zijn allemaal teruggebracht naar hoe ze er in het verleden uitzagen en functioneerden. Het goederenperron in Wognum heeft bijvoorbeeld een handbediend hijskraantje. Van dichtbij bekijken? Dat kan! In Twisk en Opperdoes wordt kort gestopt en op station Wognum-Nibbixwoud kun je zelfs even uitstappen om een kijkje nemen in de wachtkamer, het kantoor voor de stationschef, de loods voor het goederenvervoer en het toiletgebouwtje.

Eigenaardigheden
Ieder station heeft zijn eigen bijzondere kenmerken en eigenaardigheden. Station Medemblik is bijvoorbeeld opvallend groter en hoger dan de andere stationsgebouwen. Station Wognum-Nibbixwoud was oorspronkelijk een splitsingsstation, waar de tramlijn Schagen-Wognum (waar ook nog een zijlijn uit Van Ewijcksluis op aansloot, ten behoeve van de verbinding met het eiland Wieringen) aansluiting gaf op de lijn Medemblik-Hoorn. In Wognum, Twisk en Opperdoes tref je op het stationsgebouw een brievenbus aan. Vroeger werd die geleegd door de postconducteurs, die op de trein meereden. En de postconducteurs van de Museumstoomtram doen dit nu weer! Station Opperdoes heeft twee zijsporen. Het ene werd vroeger gebruikt voor de afvoer van kool, spruitjes, bieten en andere tuinbouwproducten. Het andere zijspoor werd gebruikt voor stukgoederenvervoer. Beide zijsporen zijn er nog. Ook in Twisk ligt een zijspoor ten behoeve van het laden en lossen van goederen.

Vorige slide
Volgende slide

ONtdek meer