Stoomlocomotief 6513 van de Nederlandsche Spoorwegen

Stoomlocomotief op twee assen.

Deze locomotief werd in 1976 aan de Museumstoomtram aangeboden door de Duitse Museumbahn Aschaffenburg. Het ging hier om de 14 ton „lichte” locomotief „Neuhoffnungshutte II” van de staalfabriek Haas & Sohn te Sinn bij Siegen.

De loc behoorde tot het standaardtype ‘Victor’, waarvan de firma Hohenzollern er een aantal bouwde. Zo uit de catalogus dus! Déze machine werd in 1887 gebouwd.
Drie van deze ‘Victors’ werden in 1880, 1881 en 1889 voor de Staatsspoorwegen (SS) in ons land gebouwd. Eerst deden ze rangeerdiensten. Later voerden ze bij SS en opvolger NS ook diensten uit op stoomtramlijnen, zoals Ede-Wageningen en Gouda – Schoonhoven, alsmede op het net van de NTM in Friesland.

Na de eerste drie machines bouwde de werkplaats in Tilburg er nog negen. Als een soort ‘vulklus’ als de tijd het toeliet en over een lange periode.  Zo ontstond de serie 601-612, na de fusie van 1921 omgenummerd in NS 6501-6512.

Lees verder…

Museumstoomtram nieuwe eigenaar

Alle twaalf oorspronkelijk Nederlandse machines zijn in de jaren ’30 van de vorige eeuw gesloopt (de laatste in 1937). Vanwege de historische relevantie van het type besloot ons museum de nog overgebleven ‘Victor’ in Duitsland te verwerven en de restaureren/reconstrueren als ‘dertiende 6500’. 

In 2006 is een groep vrijwillige medewerkers begonnen met de definitieve restauratie van deze locomotief. Dankzij “crowdfunding” is de locomotief volledig dienstvaardig gerestaureerd en gereconstrueerd.

Oudste rijdende locomotief in Nederland

Na afronding van de restauratie in 2017 is locomotief NS 6513 de oudste nog rijdende locomotief in Nederland. De loc is geschilderd in de kleuren van de Staatsspoorwegen, in de uitvoering zoals de loc er als SS 613 zou hebben uitgezien ten tijde van de fusie tussen SS en HSM, als gevolg waarvan vernummering tot NS 6513 volgde, een “nakomertje” op de reeks dus. 

Hoorn, foto Rein Korthof
Dievenbrug, ca. 1925, foto/collectie Marius van Rijn
Onbekende locatie, een 6500 in actie
Ombekende locatie, 1897, foto/collectie Marius van Rijn
Vorige slide
Volgende slide
Specificaties
Cultuurhistorische waarderingGeen (oorspronkelijk een Duitse locomotief)
Kerncollectie?Nee
Bouwjaar1887
Gebouwd doorHohenzollern (Duitsland) Fabrieksnummer: 413
Oorspronkelijke eigenaarsfirma W. Ernst Haas und Sohn in Sinn/Dillkreis
Verworven1978
DienstvaardigJa
Huidige locatieHoorn (werkplaats)
Gewicht (leeg)12,7 ton
Dienstvaardig gewicht15,5 ton
Werk (stoom) druk12 atm. (kg/cm2)
Type stoomverdelingAllan
Stoommachine2 buitenliggende cilinders
Slaglengte: 400 mm
Middellijn: 280 mm
KetelTotaal verwarmd oppervlak: 28,5 m2
Roosteroppervlak: 0,5 m2
Geen oververhitter
Trekkracht2430 kgf. *
Max. snelheid45 kilometer per uur

* De afkorting kgf wordt gebruikt om aan te geven, wat het maximale gewicht is, dat vanuit stilstand kan worden verplaatst, gemeten vanaf de trekhaak. Dit getal heeft dus niets te maken met het totale treingewicht. Het heeft alleen waarde als vergelijkingsmiddel voor de verschillende locomotieven

Geschiedenis
1888-1973In dienst als rangeerlocomotief bij de firma W. Ernst Haas und Sohn in Sinn/Dillkreis
1973-1977Opgenomen in de collectie van de Museumsbahn Aschaffenburg
1978Overgebracht naar de Museumstoomtram te Hoorn
2007-2017Restauratie bij de Museumstoomtram

ONtdek meer