Koppelwagen K16 van de Nederlandsche Tramweg-Maatschappij

Gesloten goederenwagen op twee vaste assen.

Naast het vervoer van goederen kreeg deze goederenwagen een functie als koppelwagen. Naast een buffer en trekwerk voor het rijden in de stoomtrams, kreeg de wagen buffers en trekwerk waarmee met spoorwegmaterieel kon worden gekoppeld, dat op deze wijze kon worden doorgevoerd op een aantal tramlijnen in Friesland en omgeving.

Lees verder…

Deze wagen was één van een in 1923 en 1924 nieuw gebouwde serie, zij verschilden op detail niveau van de eerdere wagens (bij voorbeeld de K7 – K12), de wagen werd op het einde van de tweede wereldoorlog naar Duitsland afgevoerd, maar werd teruggevonden.

De functie als koppelwagen komt ook bij de Museumstoomtram goed van pas, omdat de collectie uit zowel spoorweg- als tramwegmaterieel met verschillende buffers en koppelingen bestaat en de koppelwagens soms gewoon nodig zijn om alles te kunnen vervoeren.

Koppelwagen K16 past goed in de collectie van de Museumstoomtram en heeft een C-status in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed.

Vorige slide
Volgende slide
Specificaties
Cultuurhistorische waarderingC status
Bouwjaar1924
Gebouwd doorNTM-werkplaats Drachten
Gebouwd voorNederlandsche Tramweg-Mij. (NTM)
Verworven1972
Staat van het objectDienstvaardig
Huidige locatieHoorn
Geschiedenis
1924-1948In dienst bij NTM
1948-1972In dienst bij Enka te Ede
1972-1973Geschonken aan Tramweg Stichting en gerestaureerd te Roden
1973-1987Geschonken aan Museumstoomtram en in dienst gesteld
1987-1993Buiten dienst gesteld
1993Na restauratie in dienst gesteld

ontdek meer