Koppelwagen K9 van de Nederlandsche Tramweg-Maatschappij

Gesloten goederenwagen op twee vaste assen.

Naast het vervoer van goederen kreeg deze goederenwagen een functie als koppelwagen. Naast een buffer en trekwerk voor het rijden in de stoomtrams, kreeg de wagen bovendien buffers en trekwerk, waarmee met spoorwegmaterieel kon worden gekoppeld, dat op deze wijze kon worden doorgevoerd op een aantal tramlijnen in Friesland en omgeving.

Lees verder…

Dit werd gefaciliteerd door een aan de einden verhoogde vloer, waardoor het mogelijk was spoorweg stoot- en trekwerk in te bouwen, de wagens waren verder gelijk aan de gewone gesloten wagens E98-E107, in 1948 na afvoer van een deel van de serie werd deze wagen met twee andere voor baanonderhoud ingericht, in 1963 kwam de wagen in het bezit van het Spoorwegmuseum, dat de wagen in 2003 in bruikleen overdroeg aan de Museumstoomtram, alwaar hij inmiddels in dienstvaardige staat is gerestaureerd.

De functie als koppelwagen komt ook bij de Museumstoomtram goed van pas, omdat de collectie uit zowel spoorweg- als tramwegmaterieel met verschillende buffers en koppelingen bestaat en de koppelwagens soms gewoon nodig zijn om alles te kunnen vervoeren.

Koppelwagen K9 is de oudste representant van de toepassing van koppelwagens in ons land en heeft daarom een A-status in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed.

Vorige slide
Volgende slide
Specificaties
Cultuurhistorische waarderingA status
Bouwjaar1916
Gebouwd doorWerkspoor
Gebouwd voorNederlandsche Tramweg-Mij. (NTM)
EigendomNederlands Spoorweg Museum
Staat van het objectDienstvaardig 
Huidige locatieHoorn
Geschiedenis
1916-1948In dienst bij NTM
1948-1963In dienst bij Nederlandse Spoorwegen
1963-2000Opgesteld in Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht
2003-2004In bruikleen overgedragen aan Museumstoomtram en dienstvaardig gereviseerd

ontdek meer