Enkele post-bagagewagens uit de jaren 1888-1897 werden in de jaren 1905-1915 geschikt gemaakt voor de goederentrams en als C1-C7 (later P1-P7) gebruikt
Later werden deze conducteurswagens ook weer gebruikt voor post en bagagevervoer. Dat de SHM nu over zo’n karakteristieke wagen met kleine balkons beschikt is te danken aan een beschieting van een NTM tram, op weg van Lemmer naar Joure-Heerenveen nabij Follegasloot op 5 augustus 1944 door Engelse vliegers. De wagen werd min of meer ter plaatse afgevoerd en werd nadien als kippenhok gebruikt. Oplettende reizigers kunnen in de framebalken de kogelgaten van de beschieting, die helaas aan enkele passagiers en NTM personeelsleden het leven kostte, nog zien.
In 1947 werd de bak aan de Noord-Oost Friesche Autobus Onderneming NV verkocht, die hem te Dokkum als bergplaats ging gebruiken. Later diende hij bij Dokkum als schapenhok. In 1970 werd de wagen daar ontdekt, in 1971werd de bak door de Tramweg-Stichting verworven.en nadien in de werkplaats Hoorn geheel hersteld, in 1972 werd hij bij de openingsrit door ZKH Prins Bernhard bij de Museumstoomtram in dienst gesteld.