- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Personenrijtuig AB395 van de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (v/h.Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg -TBC- AB 2)
Houten personenrijtuig op twee draaistellen.
De fabrikant Allan leverde dit rijtuig in 1906 als onderdeel van een serie van zes aan de Tramlijn Tiel-Buren- Culemborg (TBC) -AB1- AB6-, vijf van deze rijtuigen zijn door de RTM overgenomen na het opheffen van de TBC.
De TBC volgde bij de keus van het rijtuigtype voor haar lijn Tiel -Culemborg de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM). De zes rijtuigen die zij in dienst stelde, werden in 1918, toen de TBC haar bedrijf had opgeheven overgenomen door de RTM, die destijds dringend om een aantal rijtuigen verlegen zat. Met die aankoop verkreeg zij een aanvulling die uitstekend bij haar eigen rijtuigen paste en kwalitatief nog wel iets beter was.
Dat de RTM behoefte had aan rijtuigen, blijkt wel uit het feit dat zij deze TBC-rijtuigen, namelijk de AB 1-2 en AB4-6, in gebruik nam voordat er de voor hen bestemde nummers uit de reeks AB 394-399 op waren aangebracht. De goede kwaliteit van deze rijtuigen heeft er zeker toe bijgedragen dat zij tot het eind van de tramwegexploitatie in 1966 bij de RTM dienst hebben gedaan, de laatste jaren uiteraard uitsluitend in motortrams.
Er waren in deze rijtuigen 14 zitplaatsen eerste klasse en 29 tweede.
Na de tweede wereldoorlog heeft de RTM ook in deze rijtuigen het interieur gewijzigd, hetgeen resulteerde in een vermindering van het aantal zitplaatsen in de ene afdeling tot 12 en in de andere tot 24 (eenpersoons dwarsbanken in plaats van de langs bank)
Na hun afvoer in 1966 zijn de zes rijtuigen opgenomen in de collectie van de Tramweg-Stichting. De AB 395 werd in 1976 na wijziging van de draaistellen voor 1435 mm-spoor bij het rijtuigpark van de Museumstoomtram gevoegd. De andere vijf bevinden zich in het Rijdend Tram Museum te Hellevoetsluis.
Voor de dienst in motortrams had de RTM in de jaren dertig enkele van deze rijtuigen voorzien van o.a. Rosé-kachels. Daarom stonden er schoorsteentjes op het dak. De vultrechters zijn op onderstaande tweede foto (RTM tijd) te zien bij de stelbalk .
Specificaties |
---|
Cultuurhistorische waardering | C status |
Bouwjaar | 1906 |
Gebouwd door | Fa. Allan |
Gebouwd voor | Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg (TBC) |
Verworven | 1966 |
Staat van object | In afwachting restauratie tot TBC2 |
Locatie | Hoorn |
Lengte over buffers | 13940 mm |
Breedte zonder richels | 2100 mm |
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels | 3470 mm |
Spoorbreedte | Oorspronkelijk 1067 mm, bij de Museumstoomtram 1435 mm |
Aantal vaste zitplaatsen | 14 (eerste klasse -A-) 29 (tweede klasse -B-) |
Aantal vaste staanplaatsen | 24 |
Totaal aantal plaatsen | 67 |
Geschiedenis |
---|
1906 | In dienst als personenrijtuig AB2 bij TBC |
1918 | Verkocht aan Rotterdamsche Tramweg Mij. (RTM) |
1965 | Buiten dienst gesteld |
1966 | Verkocht aan Tramweg Stichting en opgeslagen in Hellevoetsluis |
1971 | Overgebracht naar Hoorn |
1976 | In dienst gesteld na grote herstelling |
Heden | In afwachting restauratie tot TBC 2 |