- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Personenrijtuig 1502 van de Limburgsche Tramweg-Maatschappij (LTM)
Houten personenrijtuig op twee draaistellen.
De fabrikant Beynes leverde dit rijtuig in 1922 als onderdeel van een serie van 10 door de Limburgsche Tramweg-Maatschappij (LTM) bestelde rijtuigen.
Voor de normaalspoorstoomtramlijnen in Zuid-Limburg bestelde de LTM deze vergrote versie van het type rijtuigen zoals die bij haar voorganger de CLS (Centrale Limburgsche Spoorweg – Stoomtramweg- Maatschappij) al enige jaren in gebruik waren.
Lees verder…Sluiten
In overeenstemming met het lokaalspoorkarakter van die lijnen stonden deze rijtuigen nogal hoog op de draaistellen, zodat het een hele klim was erin te komen. Ze zijn dan ook voor “tram” rijtuigen wat aan de grote kant.
Dit model rijtuig (CLS) was op zich weer een verdere ontwikkeling van het “nieuwe Beijnes type”, dat vanaf 1915 in dienst werd gesteld bij de OG (Stoomtramweg maatschappij “Oostelijk Groningen”), waarvan de Museumstoomtram er onder nummer BC27 eveneens één in haar bezit heeft, bij deze eerdere serie hadden de balkons een andere vorm.
De 1501-1510 bezaten een afdeling met 16 zitplaatsen en één met 32, beide tweede klasse.
In 1930 werd in enkele rijtuigen een ruimte voor post en bagage ingericht, zo ook in de 1502.
Naast rijtuig 1502 beschikt de SHM ook nog over rijtuig 1504, na restauratie zal er met deze rijtuigen tesamen met de rijvaardige Hanomag loc. 26 een kompleet LTM tramstel op de rails gezet kunnen worden.
Specificaties |
---|
Cultuurhistorische waardering | B-status register railmonumenten |
Bouwjaar | 1922 |
Gebouwd door | Fa. Beynes |
Gebouwd voor | Limburgsche Tramwegmij. (LTM) |
Verworven | 1997 |
Staat van object | Wacht op restauratie |
Locatie | Benningbroek |
Lengte over buffers | 15180 mm |
Breedte zonder richels | 3110 mm |
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels | 3960 mm |
Spoorbreedte | 1435 mm |
Aantal vaste zitplaatsen | 48 (tweede klasse -B- ), na verbouwing met postbageruimte: 32 |
Aantal vaste staanplaatsen | 28 |
Totaal aantal plaatsen | 76, na verbouwing, zie boven, 60 |
Geschiedenis |
---|
1922-1930 | In dienst als personenrijtuig |
1930-1938 | In dienst als personenrijtuig met postbagage-afdeling |
1938 | Buiten dienst gesteld |
1940-1997 | Verkocht als opberghok naar Grevenbricht |
1997 | Verkocht aan SBM en opgeslagen in Hoorn |
2015 | In afwachting van restauratie opgeslagen in Benningbroek |