Personenrijtuig 1502 van de Limburgsche Tramweg-Maatschappij (LTM)

Houten personenrijtuig op twee draaistellen.
De fabrikant Beynes leverde dit rijtuig in 1922 als onderdeel van een serie van 10 door de Limburgsche Tramweg-Maatschappij (LTM) bestelde rijtuigen.

Voor de normaalspoorstoomtramlijnen in Zuid-Limburg bestelde de LTM deze vergrote versie van het type rijtuigen zoals die bij haar voorganger de CLS (Centrale Limburgsche Spoorweg – Stoomtramweg- Maatschappij) al enige jaren in gebruik waren.

Lees verder…


In overeenstemming met het lokaalspoorkarakter van die lijnen stonden deze rijtuigen nogal hoog op de draaistellen, zodat het een hele klim was erin te komen. Ze zijn dan ook voor “tram” rijtuigen wat aan de grote kant.

Dit model rijtuig (CLS) was op zich weer een verdere ontwikkeling van het “nieuwe Beijnes type”, dat vanaf 1915 in dienst werd gesteld bij de OG (Stoomtramweg maatschappij “Oostelijk Groningen”), waarvan de Museumstoomtram er onder nummer BC27 eveneens één in haar bezit heeft, bij deze eerdere serie hadden de balkons een andere vorm.

De 1501-1510 bezaten een afdeling met 16 zitplaatsen en één met 32, beide tweede klasse.

In 1930 werd in enkele rijtuigen een ruimte voor post en bagage ingericht, zo ook in de 1502.

Naast rijtuig 1502 beschikt de SHM ook nog over rijtuig 1504, na restauratie zal er met deze rijtuigen tesamen met de rijvaardige Hanomag loc. 26 een kompleet LTM tramstel op de rails gezet kunnen worden.

Vorige slide
Volgende slide
Specificaties
Cultuurhistorische waarderingB-status register railmonumenten
Bouwjaar1922
Gebouwd doorFa. Beynes
Gebouwd voorLimburgsche Tramwegmij. (LTM)
Verworven1997
Staat van objectWacht op restauratie
LocatieBenningbroek
Lengte over buffers15180 mm
Breedte zonder richels3110 mm
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels3960 mm
Spoorbreedte1435 mm
Aantal vaste zitplaatsen48 (tweede klasse -B- ), na verbouwing met postbageruimte: 32
Aantal vaste staanplaatsen28
Totaal aantal plaatsen 76, na verbouwing, zie boven, 60
Geschiedenis
1922-1930In dienst als personenrijtuig
1930-1938In dienst als personenrijtuig met postbagage-afdeling
1938Buiten dienst gesteld
1940-1997Verkocht als opberghok naar Grevenbricht
1997Verkocht aan SBM en opgeslagen in Hoorn
2015In afwachting van restauratie opgeslagen in Benningbroek

ontdek meer