- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Personenrijtuig 1504 van de Limburgsche Tramweg-Maatschappij (LTM)
Houten personenrijtuig op twee draaistellen.
De fabrikant Beynes leverde dit rijtuig in 1922 als onderdeel van een serie van 10 door de Limburgsche Tramweg-Maatschappij (LTM) bestelde rijtuigen.
Lees verder…Sluiten
Voor de normaalspoorstoomtramlijnen in Zuid-Limburg bestelde de LTM deze vergrote versie van het type rijtuigen zoals die bij haar voorganger de CLS (Centrale Limburgsche Spoorweg – Stoomtramweg- Maatschappij) al enige jaren in gebruik waren.
In overeenstemming met het lokaalspoorkarakter van die lijnen stonden deze rijtuigen nogal hoog op de draaistellen, zodat het een hele klim was erin te komen. Ze zijn dan ook voor “tram” rijtuigen wat aan de grote kant.
Dit model rijtuig (CLS) was op zich weer een verdere ontwikkeling van het “nieuwe Beijnes ( = fabrikant) type”, dat vanaf 1915 in dienst werd gesteld bij de OG (Stoomtramweg maatschappij “Oostelijk Groningen”), waarvan de Museumstoomtram er onder nummer BC27 er eveneens één in haar bezit heeft, bij deze eerdere serie hadden de balkons een andere vorm.
De 1501-1510 bezaten een afdeling met 16 zitplaatsen en één met 32, beide tweede klasse.
Naast de 1504 beschikt de SHM ook over rijtuig 1502 dat eveneens in afwachting is van restauratie, samen met de rijvaardige Hanomag loc. 26 kan dan na restauratie een kompleet LTM tramstel op de rails gezet worden
Specificaties |
---|
Cultuurhistorische waardering | B-status register railmonumenten |
Bouwjaar | 1922 |
Gebouwd door | Fa. Beynes |
Gebouwd voor | Limburgsche Tramwegmij. (LTM) |
Verworven | 1994 |
Staat van object | Wacht op restauratie |
Locatie | Benningbroek |
Lengte over buffers | 15180 mm |
Breedte zonder richels | 3110 mm |
Hoogte v.h. dak, zonder uitsteeksels | 3960 mm |
Spoorbreedte | 1435 mm |
Aantal vaste zitplaatsen | 48 (tweede klasse) |
Aantal vaste staanplaatsen | 28 |
Totaal aantal plaatsen | 76 |
Geschiedenis |
---|
1922-1938 | In dienst als personenrijtuig |
1938 | Buiten dienst gesteld |
1939-1940 | Verkocht aan Fa. Dotremont |
1940-1994 | Verkocht aan Steenbrekerij Kochelkoren in Maastricht. Later kantoor van jachtwerf Boscherveld. Vanaf 1983 in eigendom |
1994 | Verkocht aan SHM |
1995 | Overgebracht naar opslag Beverwijk |
1999 | Naar Hoorn overgebracht en opgeslagen |
2015 | In afwachting van restauratie opgeslagen in Benningbroek |