- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Rijtuig SME 86, ex NS C290 (Ex SME 86)
Houten personen rijtuig op 2 assen.
In 1917 bouwde Werkspoor rijtuig SME 86 als één in een serie van 15 voor de Staatsmijn Emma. Het rijtuig werd hier gebruikt om de kompels van stations naar de mijnen te vervoeren. In 1923 werd het rijtuig overgenomen door de Nederlandsche Spoorwegen (NS) en kwam het in dienst onder het NS nummer Cl290 (de serie als geheel was bij NS genummerd Cl286-300) en later C290.
Foto’s : Collectie/makers: Museum Stoomtram, C. Bos
Lees verder…Sluiten
Tot 1930 werd het gebruikt in de reizigersdienst. In 1930 verbouwde de NS het rijtuig tot een bovenleiding-montagewagen onder de nummers NS 157790 en NS 165052. In deze functie is het rijtuig tot 1969 bij de NS in dienst geweest.
De laatste rijtuigen van de serie werden in 1965 bij het mijnbedrijf uit dienst genomen. Ze waren op dat moment voor een excursietrein in gebruik.
In 1969 kwam de C290 bij de Tramweg Stichting (voorloper van de Museumstoomtram) terecht. In Hoorn kon het rijtuig snel weer als personenrijtuig worden teruggebouwd en in dienst komen. In 1998 volgde restauratie naar de toestand van 1926. In 2018 werd een meer uitgebreide restauratie afgerond, die twee jaar duurde. Daarbij is het rijtuig voor een beperkte periode teruggebracht in de nogal opvallende uitvoering die het bij aflevering in 1917 kreeg als nummer 86 van de Staatsmijn Emma.
De NS C290 (op dit moment dus als SME 86) doet dienst in de lokaalspoorstam met twee-assige rijtuigen. Het rijtuig is ingericht met ex-blokkendoos banken, maar zou historisch gezien moeten zijn voorzien van langsbanken. Voorlopig is dit om redenen van bruikbaarheid in de presentatie nog niet uitgevoerd.
Specificaties |
---|
Cultuurhistorische waardering | A status |
Bouwjaar | 1917 |
Gebouwd door | Fa. Werkspoor |
Gebouwd voor | Staatsmijnen |
Verworven | 1969 |
Status van het object | Dienstvaardig |
Locatie | Hoorn |
Lengte over buffers | 11880 mm |
Breedte zonder richels | |
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels | 3916 mm |
Spoorbreedte | 1435 mm |
Aantal vaste zitplaatsen | 58 |
Aantal vaste staanplaatsen | |
Totaal aantal plaatsen |
Geschiedenis |
---|
1917-1923 | Vervoer kompels van stations naar Staatsmijnen |
1923-1930 | In dienst bij Nederlandse Spoorwegen |
1930-1969 | In dienst als bovenleiding-montagewagen bij NS |
1969 | Overdracht aan Tramweg Stichting/Museumstoomtram |
1998 | Na grote herstelling teruggebracht in toestand rond 1926 |
2018 | Complete restauratie en herindienststelling als SME 86 |