- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Personenrijtuig BC87 van de Nederlandsche Tramweg-Maatschappij (NTM), later NS BC455
Houten personenrijtuig op twee draaistellen.
De fabrikant Werkspoor leverde dit rijtuig in 1920 als onderdeel van een serie van dertien aan de Nederlandsche Tramweg Maatschappij (NTM) -BC79-BC91-, de rest van de oorspronkelijk bestelde serie van twintig (BC92-BC98) is direct overgenomen door de HSM (later NS)
Dit rijtuig is één van de drie rijtuigen in het bezit van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik, die overgebleven zijn uit deze serie, besteld om aan de verwachte toeneming van het reizigervervoer in Friesland het hoofd te kunnen bieden, ze waren genummerd BC79-BC98
Lees verder…Sluiten
Deze rijtuigen waren voor trammaterieel breed uitgevoerd, vandaar ook de latere bijnaam, dat “brede/dikke” gaf ze een grotere capaciteit. Ze waren verdeeld in een tweede en derde klasse afdeling. -24 zitplaatsen tweede (B) klasse en 32 derde (C) klasse
De NTM heeft de BC79-91 bijna uitsluitend gebruikt op de lijnen Drachten – Leeuwarden en Drachten – Groningen.
De BC84 werd in 1944 afgevoerd. De overige werden na de beeindiging van het reizigersvervoer per tram bij de NTM overgenomen door de NS en vernummerd in C431-434 (BC79, BC82-83 en BC90) en BC451-458 (BC80-81, BC85-89 en BC91). Hieruit volgt dat BC87 in 1946 bij NS het nummer BC455 heeft gekregen
Bij de NS werd als eerste “dikke” rijtuig in 1947 de C426 afgevoerd. In 1955 geschiedde dit na de de sluiting van de tramlijn Alkmaar –Bergen aan Zee met de verdere rijtuigen C421-425, C427, C431-434 en BC451-458.
De bakken van de C423, C425 en BC455 (NS, voorheen NTM BC87) zijn later teruggevonden en voor restauratie bij de verzameling van de Museumstoomtram gevoegd. Samen met Bello en bagagewagen NS Dt406 kan dan een tramstel worden samengesteld, zoals dat gereden heeft op de lijn Alkmaar – Bergen aan Zee.
Specificaties |
---|
Cultuurhistorische waardering | Het rijtuig heeft in het Register Railmonumenten een B-status gekregen. In combinatie met de rijtuigen BC423, BC425 en Dt406 heeft het rijtuig een A-status als ensemble Bello-stoomtram |
Bouwjaar | 1920 |
Gebouwd door | Werkspoor |
Gebouwd voor | Nederlandsche Tramweg Mij. (NTM) |
Verworven | 1998 |
Staat van object | In restauratie |
Locatie | Werkplaats Hoorn (Bello Atelier) |
Lengte over buffers | 13940 mm |
Breedte zonder richels | 2916 mm |
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels | 3650 mm |
Spoorbreedte | 1435 mm |
Aantal vaste zitplaatsen | 24 (tweede klasse -B- ), 32 (derde klasse -C- ) |
Aantal vaste staanplaatsen | 20 |
Totaal aantal plaatsen | 76 |
Geschiedenis |
---|
1920-1950 | In dienst als personenrijtuig op het tramnet van de NTM in Friesland en omgeving. In de laatste jaren bij NS (als BC 455) Alkmaar-Bergen aan Zee |
1950-1966 | Verkocht als woning naar Bergen (Limburg) |
1966-1998 | Verkocht als vakantiewoning naar Wychen |
1998 | Verkocht aan SHM en opgeslagen in Hoorn |
2003 | Afgevoerd naar opslag |
2010 | Op 14 juni 2010 is de wagenbak door een brand op het emplacement Hoorn zwaar beschadigd |
2016 – 2019 | Overgebracht naar Hoorn. Voorbereiding van de restauratie als onderdeel van het project TRAM VOOR BELLO. In 2019 in uitvoering genomen |