Personenrijtuig BC25 van de Stoomtramweg-Maatschappij Oostelijk-Groningen (OG)

Houten personenrijtuig op twee draaistellen.

De fabrikant Beijnes leverde tot in 1917 een 10 tal rijtuigen aan de OG, BC21-BC28 en C 41-42 (In 1923 zijn er nog 4 door Linke – Hoffmann geleverd)

De rijtuigen die de OG inzette op de in de jaren 1915-1919 geopende lijnen van Winschoten naar Ter Apel, Bellingwolde en Delfzijl, waren de eerste van een nieuw type dat Beijnes (fabrikant) had ontworpen. Opmerkelijk hieraan waren de schuine hoeken van de balkons.

Lees verder…


De OG bestelde van dit type zoals aangegeven twee versies: BC­rijtuigen met 11 zitplaatsen tweede en 20 derde klasse en C-rijtuigen met 37 zitplaatsen (derde klasse). De eerste bezaten twee afdelingen, de laatste één afdeling. Rijtuig BC27 behoort tot die eerste serie

Beijnes kon de door de OG bestelde rijtuigen niet snel afleveren. De indienststelling van de BC 21-28 en C41-42 werd dan ook verspreid over de jaren 1915-1917 de OG heeft in de eerste tijd rijtuigen van de DSM en SOP moeten bijhuren.

Van de gehele serie werden twaalf rijtuigen door Beijnes geleverd en twee (in 1923) door Linke-Hofmann

Alle veertien rijtuigen werden in 1948 bij de opheffing van het trambedrijf der OG afgevoerd, maar vier stuks van de serie BC21-28 werden in 1949 verkocht aan de Centovalli-lijn Locarno -Domodossola, waar zij met de nummers 71-74 in dienst kwamen.

In de jaren 1952-1953 werden zij verbouwd: de balkons werden gewijzigd en de ventilatiekappen werden verwijderd. In 1977 werden zij ook hier afgevoerd, maar rijtuig 73 bleef bestaan en werd in 1982 verworven door de Stichting Brabant-Rail.

Het rijtuig is later overgedragen aan de Museumstoomtram en wacht nu op restauratie, er is daar inmiddels vastgesteld dat de 73 het OG rijtuig nr. BC25 betreft.

Met de LTM’ers 1502 en 1504 beschikt de Museumstoomtram over het complete beeld dat deze “nieuw type” Beijnes rijtuigen destijds hebben neergezet

Vorige slide
Volgende slide
Specificaties
Cultuurhistorische waarderingA-status register railmonumenten
Bouwjaar1917
Gebouwd doorFa. Beynes
Gebouwd voorStoomtramweg-Mij. Oostelijk Groningen
(OG)
EigendomMuseumstoomtram
Staat van objectWacht op restauratie
LocatieBenningbroek (opslagdepot)
Lengte over buffers13280 mm
Breedte zonder richels 2400 mm
Hoogte v.h. dak, zonder uitsteeksels  3425 mm
Spoorbreedte1067 mm, voor gebruik bij de Museumstoomtram “om te sporen” naar 1435mm.
Aantal vaste zitplaatsen11 tweede klasse (B), 20 derde klasse (C)
Aantal vaste staanplaatsen22
Totaal aantal plaatsen51
Geschiedenis
1917-1984In dienst als personenrijtuig
1984-1986Verkocht als clublokaal
1986Verkocht aan Stichting Brabant Rail en in opslag
1995In bruikleen overgedragen aan Museumstoomtram en opgeslagen
2012In eigendom overgedragen aan Museumstoomtram
2015In afwachting van restauratie opgeslagen in Benningbroek

ontdek meer