- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Personenrijtuig AB341 van de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM)
Houten personenrijtuig op twee draaistellen.
Rijtuig AB341 behoorde tot de derde serie rijtuigen die door La Métallurgique voor de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) zijn vervaardigd, de nummers AB338 – AB345.
Deze rijtuigen waren nodig ten behoeve van het eilanden net, de lijnen ten zuiden van Rotterdam. De RTM bestelde een groot aantal rijtuigen van dit model, waarbij de maatschappij de trend had gezet voor dit Nederlandse rijtuigmodel met haar eerste proefserie AB326-AB335 uit 1898, van welke serie prototypes wij de 334 inmiddels in gebruik hebben. Uiteindelijk kan gesteld worden dat dit het standaard type Nederlands stoomtramrijtuig is geworden, hetgeen door de meeste Nederlandse fabrieken van spoor-en tramweg materieel is gebouwd.
Net als de 334 is dit rijtuig uit de dienst, in gebruik genomen als woning, in dit geval aan de Lage Dijk in Charlois in Rotterdam, waar het, met een aantal andere ex “OV” bakken, een dorpje vormde, dit rijtuig was het laatste restant hiervan. De laatste eigenaar/bewoner had bepaald dat het rijtuig na zijn dood aan de Stoomtram Hoorn Medemblik geschonken moest worden.
Wij hebben dit geschenk uiteraard in dank ontvangen en de bak is in 1999 door ons opgehaald in Charlois en wacht nu op restauratie in de opslag in Benningbroek.
Hieronder een indruk van de diverse stadia van ontwikkeling rondom deze serie en dit rijtuig in het bijzonder. Het oude interieur is niet het oorspronkelijke, voor die uitvoering zie 334, maar de gerenoveerde versie (in casu de 342), maart 1946.
Specificaties |
---|
Cultuurhistorische waardering | C status |
Bouwjaar | 1900 |
Gebouwd door | Fa. Métallurgique |
Gebouwd voor | Rotterdamse Tramweg Mij. (RTM) |
Verworven | 1999 |
Staat van object | Wacht op restauratie. |
Locatie | Benningbroek (opslagdepot) |
Lengte over buffers | 13940 mm |
Breedte zonder richels | 2100 mm |
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels | 3150 mm |
Spoorbreedte | oorspronkelijk 1067 mm, bij SHM “om te sporen” naar 1435 mm |
Aantal vaste zitplaatsen | 14 (eerste klasse -A-) 29 (tweede klasse -B-) |
Aantal vaste staanplaatsen | 24 |
Totaal aantal plaatsen | 67 |
Geschiedenis |
---|
1900-1950 | In dienst als personenrijtuig |
1950-1999 | Verkocht als woning naar Rotterdam |
1999 | Geschonken aan Museumstoomtram en opgeslagen in afwachting van restauratie |
2015 | Opgeslagen in Benningbroek, in afwachting van restauratie |