Personenrijtuig AB341 van de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM)

Houten personenrijtuig op twee draaistellen.

Rijtuig AB341 behoorde tot de derde serie rijtuigen die door La Métallurgique voor de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) zijn vervaardigd, de nummers AB338 – AB345.

Deze rijtuigen waren nodig ten behoeve van het eilanden net, de lijnen ten zuiden van Rotterdam. De RTM bestelde een groot aantal rijtuigen van dit model, waarbij de maatschappij de trend had gezet voor dit Nederlandse rijtuigmodel met haar eerste proefserie AB326-AB335 uit 1898, van welke serie prototypes wij de 334 inmiddels in gebruik hebben. Uiteindelijk kan gesteld worden dat dit het standaard type Nederlands stoomtramrijtuig is geworden, hetgeen door de meeste Nederlandse fabrieken van spoor-en tramweg materieel is gebouwd.

Net als de 334 is dit rijtuig uit de dienst, in gebruik genomen als woning, in dit geval aan de Lage Dijk in Charlois in Rotterdam, waar het, met een aantal andere ex “OV” bakken, een dorpje vormde, dit rijtuig was het laatste restant hiervan. De laatste eigenaar/bewoner had bepaald dat het rijtuig na zijn dood aan de Stoomtram Hoorn Medemblik geschonken moest worden.

Wij hebben dit geschenk uiteraard in dank ontvangen en de bak is in 1999 door ons opgehaald in Charlois en wacht nu op restauratie in de opslag in Benningbroek.

Hieronder een indruk van de diverse stadia van ontwikkeling rondom deze serie en dit rijtuig in het bijzonder. Het oude interieur is niet het oorspronkelijke, voor die uitvoering zie 334, maar de gerenoveerde versie (in casu de 342), maart 1946.

 

Vorige slide
Volgende slide
Specificaties
Cultuurhistorische waarderingC status
Bouwjaar1900
Gebouwd doorFa. Métallurgique
Gebouwd voorRotterdamse Tramweg Mij. (RTM)
Verworven1999
Staat van objectWacht op restauratie.
LocatieBenningbroek (opslagdepot)
Lengte over buffers 13940 mm
Breedte zonder richels2100 mm
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels3150 mm
Spoorbreedteoorspronkelijk 1067 mm, bij SHM “om te sporen” naar 1435 mm
Aantal vaste zitplaatsen 14 (eerste klasse -A-) 29 (tweede klasse -B-)
Aantal vaste staanplaatsen 24
Totaal aantal plaatsen67
Geschiedenis
1900-1950In dienst als personenrijtuig
1950-1999Verkocht als woning naar Rotterdam
1999Geschonken aan Museumstoomtram en opgeslagen in afwachting van restauratie
2015Opgeslagen in Benningbroek, in afwachting van restauratie

ontdek meer