- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Personenrijtuig AB370 van de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM)
Houten personenrijtuig op twee draaistellen.
De AB370 (AB360-374, in dienst in 1905) behoorde tot de zevende serie in lijn, sinds de introductie van het model in 1898 (ons rijtuig 334 is één uit de proto-serie van 10) en dit rijtuig is onderdeel van de tweede serie die door Haine voor de RTM geproduceerd werd.
Op een achttal eersteklasse rijtuigen na heeft de RTM alle rijtuigen voor haar “eilandennet” volgens dit ontwerp laten bouwen. De afleveringen liepen ongeveer parallel met de opening der opeenvolgende lijnen. De indiensstelling van deze serie loopt mee met de ingebruikname van het net op Voorne-Putten, het “duo-eiland” ten zuiden van Rotterdam onder de Nieuwe Maas.
Bij de opheffing van de RTM werd dit rijtuig verkocht aan de Tramweg Stichting, een stichting die zich sterk maakt voor het behoud, herstel en de exploitatie van historisch Nederlands trammaterieel. Het rijtuig werd, zoals zoveel materieel van deze Stichting opgeslagen in Hoorn.
In 1973 werd de eerste klasse van dit rijtuig door de vrijwilligers van de inmiddels opgerichte Stoomtram Hoorn- Medemblik verbouwd tot buffet ruimte, welke verbouwing in 1977 ongedaan werd gemaakt, het werd weer een eerste klasse afdeling. Het rijtuig heeft aldus dienstgedaan tot 1985, in de wacht voor een grote beurt.
De grote herstelling vond plaats in onze werkplaats in Hoorn in 1995, waarna het rijtuig weer in dienst werd gesteld. Een vijftien tal jaren later bleek dat de rijtuigbak (oftewel de carrosserie) inmiddels ook extra attentie behoefde, zodat de wagen in 2011 weer in de loods ingenomen werd voor groot herstel aan die bak.
In maart 2013 was het hele rijtuig weer in tip top conditie en werd het weer in gebruik genomen.
Hieronder een serie foto’s uit het leven van dit rijtuig en de serie waartoe het behoorde.
Specificaties |
---|
Cultuurhistorische waardering | C status |
Bouwjaar | 1905 |
Gebouwd door | Haine St. Pierre |
Gebouwd voor | Rotterdamsche Tramweg Mij. (RTM) |
Verworven | 1966 |
Staat van object | Dienstvaardig |
Locatie | Hoorn |
Lengte over buffers | 13940 mm |
Breedte zonder richels | 2100 mm |
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels | 3150 mm |
Spoorbreedte | Oorspronkelijk 1067 mm, bij de Museumstoomtram 1435 mm |
Aantal vaste zitplaatsen | 14 (eerste klasse -A-) 29 (tweede klasse -B-) |
Aantal vaste staanplaatsen | 24 |
Totaal aantal plaatsen | 67 |
Geschiedenis |
---|
1905-1966 | In dienst als personenrijtuig op de tramlijnen naar de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden vanuit Rotterdam |
1966-1973 | Verkocht aan Tramweg Stichting en opgeslagen in Hoorn |
1973 | Grote herstelling, waarbij 1e-klasse is omgebouwd tot buffet |
1977 | Buffet vervangen door 1e-klasse interieur |
1985 | Buiten dienst gesteld |
1995 | Grote herstelling en in dienst gesteld bij de Museumstoomtram |
2011 | In werkplaats Hoorn voor groot onderhoud aan rijtuigbak |
2013 | Begin maart uit werkplaats en weer in dienst genomen |