- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Personenrijtuig 24 van de Stoomtram-Maatschappij Breskens-Maldeghem (SBM)
Houten personenrijtuig op twee draaistellen.
Personenrijtuig 24 werd gebouwd in 1927 als onderdeel van een serie van dertien rijtuigen (18-30) door de fabriek Allan in Rotterdam. Het rijtuig ging de eerste en tweede klasse reizigers vervoeren op stoomtramlijnen, die in het westen van Zeeuws-Vlaanderen waren aangelegd en in deze periode werden uitgebreid vanuit onder andere Breskens, Cadzand en Sluis en Maldeghem, net over de grens in België. Toen de tram hier in 1949 werd opgeheven, werd de teakhouten rijtuigbak verkocht als zomerhuisje naar Cadzand. Later werd het een kleedlokaal voor een voetbalvereniging in Maldeghem.
Via het Stoomcentrum Maldeghem werd de wagenbak in 1984 verworven door de Stichting Brabant Rail en getransporteerd naar NS werkplaats Roosendaal. Hier werd met de estauratie begonnen. In 1990 werd de bak overgebracht naar de BBA garage te Breda en later naar het terrein van de Machinefabriek Breda. In 1995 kon de Stichting Beheer Museumstoomtram de bak in bruikleen verwerven. Deze werd voorlopig opgeslagen in een loods op het Hoogoven terrein. In 1998 volgde transport naar ons Museum, waar het rijtuig in de loop van 8 jaar in de eigen werkplaats van het museum in Hoorn geheel werd gerestaureerd en van gereconstrueerde draaistellen voorzien. Het rijtuig behoorde tot de laatste voor Nederland gebouwde stoomtramrijtuigen, maar ondanks dat was het toch voorzien van een ouderwetse kolenkachel en olieverlichting. Bij de restauratie is deze verlichting aan de hand van historische foto’s en beschrijvingen geheel nagebouwd.
Rijtuig 24 representeert de geschiedenis van de stoomtram in een deel van Zeeland, op basis waarvan een B-status is toegekend in het landelijke Register Railmonumenten.
Hieronder afbeeldingen van seriegenoten in het oorspronkelijke gebruik en de verdere geschiedenis van ons rijtuig in het bijzonder.
Specificaties |
---|
Cultuurhistorische waardering | B-status Register Railmonumenten |
Kerncollectie? | Ja |
Bouwjaar | 1927 |
Gebouwd door | Allan te Rotterdam |
Gebouwd voor | Stoomtram-Mij. Breskens-Maldeghem (SBM) |
Verworven | 1995 |
Staat van het object | Dienstvaardig |
Huidige locatie | Hoorn |
Lengte over buffers | 15180 mm |
Breedte zonder richels | 2100 mm |
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels | 3235 mm |
Spoorbreedte | oorspronkelijk 1000 mm, bij Museumstoomtram 1435 mm |
Aantal vaste zitplaatsen | 43 (14 1e- en 29 2e. klasse) |
Aantal vaste staanplaatsen | 20 |
Totaal aantal plaatsen | 63 |
Geschiedenis |
---|
1927-1949 | In dienst als personenrijtuig |
1949-1956 | In gebruik als zomerhuisje in Cadzand |
1956-1984 | In gebruik als kleedlokaal bij voetbalclub Maldeghem |
1984-1995 | Verkocht aan Stichting Brabant Rail en opgeslagen in Breda |
1995 | In bruikleen naar Museumstoomtram en opgeslagen in Beverwijk |
1998 | Overgebracht naar Hoorn |
2000 | Aanvang restauratie |
2008 | Restauratie voltooid |