Personenrijtuig AB6 van Tramweg Maatschappij Zutphen-Emmerik

Houten personenrijtuig op twee draaistellen.
Rijtuig AB6 behoort tot een standaard rijtuigtype van Metallurgique, dat bij vele trambedrijven dienst heeft gedaan. Personenrijtuig ZE AB6 is door zijn opmerkelijke geschiedenis als enig bewaard gebleven rijtuig van de ZE-tram en de fabrikant Pennock een belangrijk, attractief onderdeel van de collectie en heeft een B-status in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed.

Lees verder…


Van de rijtuigen die de ZE in dienst stelde op de in 1902-1903 geopende lijn Zutphen -Emmerik, waren de AB’s wat langer dan de B’s. Zij waren wel gelijksoortig opgezet, maar naast de lengte waren er ook in details verschillen. In de AB 1-6 waren 12 zitplaatsen eerste klasse en 28 tweede beschikbaar. (In de B 1-4 waren er 42 tweede klasse. )

Toen de ZE in 1934 tot de GTW (Geldersche Tram Wegen) -groep was gaan behoren onder directie van de GSTM (Geldersche Stoomtramweg- Maatschappij), werden de ZE­ rijtuigen niet vernummerd, omdat zij zouden worden afgevoerd. Dat is vermoedelijk in 1935 gebeurd.

Vorige slide
Volgende slide
Specificaties
Cultuurhistorische waarderingA-status, register Railmonumenten
Kerncollectie?Ja
Bouwjaar1916
Gebouwd doorAllan te Rotterdam
Gebouwd voorZeeuws-Vlaamsche Tramwegmij. (ZVTM)
Verworven1998
Staat van het objectDienstvaardig
Huidige locatieHoorn
Lengte over buffers13900 mm
Breedte zonder richels2240 mm
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels3400 mm
SpoorbreedteOorspronkelijk 1000 mm, bij de Museumstoomtram 1435 mm
Aantal vaste zitplaatsen 33 (9 Eerste klasse -A-, 24 Tweede klasse -B-)
Aantal vaste staanplaatsen  24
Totaal aantal plaatsen 57
Geschiedenis
1916-1946in dienst als personenrijtuig
1946-1960verkocht als noodwoning naar Kapelle brug
1960-1998verkocht als duiventil naar Hulst
1998verkocht aan de Museumstoomtram en overgebracht naar Hoorn
1999overgebracht naar opslag in Zwaag
2007aanvang restauratie
2010restauratie voltooid

ontdek meer