- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Menu
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Personenrijtuig AB6 van Tramweg Maatschappij Zutphen-Emmerik
Houten personenrijtuig op twee draaistellen.
Rijtuig AB6 behoort tot een standaard rijtuigtype van Metallurgique, dat bij vele trambedrijven dienst heeft gedaan. Personenrijtuig ZE AB6 is door zijn opmerkelijke geschiedenis als enig bewaard gebleven rijtuig van de ZE-tram en de fabrikant Pennock een belangrijk, attractief onderdeel van de collectie en heeft een B-status in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed.
Lees verder…Sluiten
Van de rijtuigen die de ZE in dienst stelde op de in 1902-1903 geopende lijn Zutphen -Emmerik, waren de AB’s wat langer dan de B’s. Zij waren wel gelijksoortig opgezet, maar naast de lengte waren er ook in details verschillen. In de AB 1-6 waren 12 zitplaatsen eerste klasse en 28 tweede beschikbaar. (In de B 1-4 waren er 42 tweede klasse. )
Toen de ZE in 1934 tot de GTW (Geldersche Tram Wegen) -groep was gaan behoren onder directie van de GSTM (Geldersche Stoomtramweg- Maatschappij), werden de ZE rijtuigen niet vernummerd, omdat zij zouden worden afgevoerd. Dat is vermoedelijk in 1935 gebeurd.
Vorige slide
Volgende slide
Specificaties | |
Cultuurhistorische waardering | A-status, register Railmonumenten |
Kerncollectie? | Ja |
Bouwjaar | 1916 |
Gebouwd door | Allan te Rotterdam |
Gebouwd voor | Zeeuws-Vlaamsche Tramwegmij. (ZVTM) |
Verworven | 1998 |
Staat van het object | Dienstvaardig |
Huidige locatie | Hoorn |
Lengte over buffers | 13900 mm |
Breedte zonder richels | 2240 mm |
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels | 3400 mm |
Spoorbreedte | Oorspronkelijk 1000 mm, bij de Museumstoomtram 1435 mm |
Aantal vaste zitplaatsen | 33 (9 Eerste klasse -A-, 24 Tweede klasse -B-) |
Aantal vaste staanplaatsen | 24 |
Totaal aantal plaatsen | 57 |
Geschiedenis | |
1916-1946 | in dienst als personenrijtuig |
1946-1960 | verkocht als noodwoning naar Kapelle brug |
1960-1998 | verkocht als duiventil naar Hulst |
1998 | verkocht aan de Museumstoomtram en overgebracht naar Hoorn |
1999 | overgebracht naar opslag in Zwaag |
2007 | aanvang restauratie |
2010 | restauratie voltooid |