Personenrijtuig eerste klasse van de Zuid-Nederlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (ZNSM)

Houten personenrijtuig op twee vaste assen.
In 1890 begon de Zuid-Nederlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (ZNSM) een tramdienst tussen Breda en Oudenbosch. In de jaren erna werd het lijnennet van het bedrijf verder uitgebreid over het westen van de Provincie Noord-Brabant. Het rijtuig – waarvan we het historische nummer nog niet exact kennen – behoorde tot de eerste rijtuigen die bij het bedrijf gingen rijden. Het heeft een aantal bijzonderheden. Het behoort tot de oudste type kleine stoomtramrijtuigen op twee assen, waarvan er verder geen een bewaard is gebleven en het rijtuig was een volledig eerste klasse rijtuig. Verdeeld over twee afdelingen bood het 16 zitplaatsen en 6 staanplaatsen. Het rijtuig was voorzien van petroleumverlichting en een sierlijk potkacheltje. De ZNSM had uiteindelijk tien van deze kleine eerste klasse rijtuigen in dienst.

Lees verder…


In 1934 gingen de stoomtrambedrijven in Noord-Brabant samenwerken in de Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten BBA. Al snel werden de verouderde tramlijnen opgeheven. Het rijtuig werd in 1935 aan een particulier verkocht in Waalwijk en kwam als tuinhuis in Kaatsheuvel terecht, waar het tot 2016 in een opvallend complete staat onderhouden werd. In het rijtuig bevindt zich het gehele interieur, dat in die periode in het rijtuig aanwezig was.

Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=AQHPdNX2_k8

Vorige slide
Volgende slide
Specificaties
Cultuurhistorische waarderingIn afwachting
Kerncollectie?In afwachting
Bouwjaar1890
Gebouwd door

Métallurgique, Nijvel (België)

Gebouwd voorZuid-Nederlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (ZNSM)
Verworven2016
Staat van het objectStatisch museumstuk
Huidige locatieHoorn
Lengte over buffers7144 mm
Breedte zonder richelsca. 1960 mm
Hoogte v.h. dak zonder uitsteekselsca. 3005 mm
Spoorbreedte1067 mm
Aantal vaste zitplaatsen  16 eerste klasse (later i.v.m. plaatsing potkachel minder)
Aantal vaste staanplaatsen  6
Totaal aantal plaatsen 22 (later minder)
Geschiedenis
1890-1935in dienst als personenrijtuig
1935-2016verkocht voor gebruik als tuinhuis aan particulier in Kaatsheuvel
2016 Geschonken aan de Museumstoomtram en overgebracht naar Hoorn
2017-Tentoongesteld in Hoorn als representant van de beginjaren van de Stoomtram in Nederland

ontdek meer