- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Personenrijtuig eerste klasse van de Zuid-Nederlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (ZNSM)
Houten personenrijtuig op twee vaste assen.
In 1890 begon de Zuid-Nederlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (ZNSM) een tramdienst tussen Breda en Oudenbosch. In de jaren erna werd het lijnennet van het bedrijf verder uitgebreid over het westen van de Provincie Noord-Brabant. Het rijtuig – waarvan we het historische nummer nog niet exact kennen – behoorde tot de eerste rijtuigen die bij het bedrijf gingen rijden. Het heeft een aantal bijzonderheden. Het behoort tot de oudste type kleine stoomtramrijtuigen op twee assen, waarvan er verder geen een bewaard is gebleven en het rijtuig was een volledig eerste klasse rijtuig. Verdeeld over twee afdelingen bood het 16 zitplaatsen en 6 staanplaatsen. Het rijtuig was voorzien van petroleumverlichting en een sierlijk potkacheltje. De ZNSM had uiteindelijk tien van deze kleine eerste klasse rijtuigen in dienst.
Lees verder…Sluiten
In 1934 gingen de stoomtrambedrijven in Noord-Brabant samenwerken in de Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten BBA. Al snel werden de verouderde tramlijnen opgeheven. Het rijtuig werd in 1935 aan een particulier verkocht in Waalwijk en kwam als tuinhuis in Kaatsheuvel terecht, waar het tot 2016 in een opvallend complete staat onderhouden werd. In het rijtuig bevindt zich het gehele interieur, dat in die periode in het rijtuig aanwezig was.
Specificaties |
---|
Cultuurhistorische waardering | In afwachting |
Kerncollectie? | In afwachting |
Bouwjaar | 1890 |
Gebouwd door | Métallurgique, Nijvel (België) |
Gebouwd voor | Zuid-Nederlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (ZNSM) |
Verworven | 2016 |
Staat van het object | Statisch museumstuk |
Huidige locatie | Hoorn |
Lengte over buffers | 7144 mm |
Breedte zonder richels | ca. 1960 mm |
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels | ca. 3005 mm |
Spoorbreedte | 1067 mm |
Aantal vaste zitplaatsen | 16 eerste klasse (later i.v.m. plaatsing potkachel minder) |
Aantal vaste staanplaatsen | 6 |
Totaal aantal plaatsen | 22 (later minder) |
Geschiedenis |
---|
1890-1935 | in dienst als personenrijtuig |
1935-2016 | verkocht voor gebruik als tuinhuis aan particulier in Kaatsheuvel |
2016 | Geschonken aan de Museumstoomtram en overgebracht naar Hoorn |
2017- | Tentoongesteld in Hoorn als representant van de beginjaren van de Stoomtram in Nederland |