- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Lokaalspoor rijtuigen SHM 51 - 61
Met staalplaat beklede houten personenrijtuigen op 2 assen.
De elf uit Oostenrijk afkomstige rijtuigen met de nummers 51 – 61 zijn in de jaren 1950 gebouwd op onderstellen uit de periode 1908-1913. Het rijtuig 60 is voorzien van buffet, koelkasten en kookplaat en fungeert als buffetwagen. Alle rijtuigen hebben vijf ramen, behalve rijtuig 55 dat er zes heeft en rijtuig 61 met zeven ramen. Alle rijtuigen zijn voorzien van elektrisch licht en worden verwarmd door middel van stoom uit de locomotief. Rijtuig 61 is voorzien van een petroleumkachel.
Lees verder…Sluiten
Het model van de rijtuigen komt in grote lijnen overeen met de rijtuigen die in het verleden op de lokaalspoorlijn Hoorn-Medemblik dienst hebben gedaan. Ze vertonen ook een sterke gelijkenis met NS lokaalspoorrijtuig C290 uit de collectie. In het kader van een levensduur verlengende onderhoudsbeurt worden de rijtuigen vanaf 2006 qua uiterlijk aangepast aan de rijtuigtypes, zoals die in het verleden in Nederland dienst hebben gedaan. Naast aangepaste balkons is de meest opvallende aanpassing de beschildering: de rijtuigen worden naar historisch Nederlands voorbeeld donkergroen geschilderd.
De rijtuigen worden veelvuldig in de dienst gebruikt. Trams 1 en 2 in de dienstregeling worden standaard met deze rijtuigen gereden. Het interieur is voorzien van houten banken, waardoor deze rijtuigen gelden als 3e klasse; sommige rijtuigen echter hebben ook met kussens beklede banken, en dan gelden zij als 2e klasse. Ook een mengvorm – rijtuigen met 2e en 3e klasse – komt voor.
De rijtuigen werden verworven in 1975. Alleen rijtuig 61 werd pas in 2013 aan de collectie toegevoegd. Op dat moment ontstond extra behoefte aan zitplaatscapaciteit omdat andere, uit Zwitserland afkomstige rijtuigen, uit de collectie werden afgestoten.
Geschiedenis en verdere bijzonderheden |
---|
Bouwjaar | 1950/1954 |
Gebouwd door | Werkplaats St Pölten en Simmering |
Gebouwd voor | Östereichische Bundesbahn |
Verworven | 1975 |
Dienstvaardig | ja |
Locatie | Hoorn |