Stoomlocomotief voor rangeerdiensten op twee assen.
Deze machine werd in 1943 gebouwd door Arnold Jung in Jungenthal (Duitsland).
Stoomlocomotief voor rangeerdiensten op twee assen.
Deze machine werd in 1943 gebouwd door Arnold Jung in Jungenthal (Duitsland).
Lees verder…Sluiten
De locomotief werd geleverd aan de Brinker Eisenwerke in Langenhagen bij Hannover. In 1948 verhuisde ze naar de Georgsmarienhütten Eisenbahnen bij Osnabruck. Oorspronkelijk droeg de locomotief het nummer 14, later werd dit 16. Bij beide bedrijven is ze als rangeerlocomotief op fabrieksterreinen ingezet.
Nog in 1974 is de vuurkist van de locomotief vervangen. Bij de restauratie in Hoorn is de rest van de ketel vernieuwd. Het uiterlijk van loc 16 is bij de restauratie grondig aangepast, zodat de machine meer past bij de locomotieven die vroeger bij de Nederlandse lokaalspoor- en tramwegbedrijven dienst deden. De voorname rode kleur staat in schril contrast tot het groen, waarmee de loc in Duitsland was getooid.
Tussen 2018 en 2021 is locomotief 16 in bruikleen ingezet de Museum Buurt Spoorweg in Haaksbergen.
Specificaties | |
---|---|
Cultuurhistorische waardering | Niet van toepassing |
Kerncollectie | Nee |
Bouwjaar | 1943 |
Gebouwd door | Arnold Jung, Jungenthal (Duitsland) Fabrieksnummer: 9846 |
Oorspronkelijke eigenaars | Brinker Eisenwerke Langenhagen; Georgmariënhütten Eisenbahn |
Verworven | 1978 |
Bedrijfsvaardig | Ja |
Huidige locatie | Hoorn |
Leeg gewicht | 17,6 ton |
Dienstvaardig gewicht | 23,5 ton |
Werk (stoom) druk | 12 atm |
Watervoorraad | 2,5 m3 |
Kolen voorraad | 0,8 ton |
Type stoomverdeling | Walschaert |
Trekkracht | 3770 kgf* |
Grootste snelheid | 40 km/u |
* De afkorting kgf wordt gebruikt om aan te geven, wat het maximale gewicht is, dat vanuit stilstand kan worden verplaatst, gemeten vanaf de trekhaak. Dit getal heeft dus niets te maken met het totale treingewicht. Het heeft alleen waarde als vergelijkingsmiddel voor de verschillende locomotieven.
Geschiedenis | |
---|---|
1943-1948 | In dienst bij Brinker Eisenwerke Langenhagen |
1948-1978 | In dienst bij Georgmariënhütten Eisenbahn |
1978 | Verkocht aan SHM |
1980-1983 | Grote herstelling, waarbij deels nieuwe ketel is geplaatst |
1999 | Omgedoopt tot “Medemblik” |