Het voornaamste stationsgebouw langs de spoorlijn Hoorn-Medemblik is dat van het eindpunt – of oorspronkelijk: beginpunt – Medemblik. Dit grotere stationsgebouw is sinds 2000 eigendom van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik.
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Station Medemblik
Lees verder…Sluiten
Restauratie
De restauratie van het in 1887 geopende stationsgebouw is op 4 december 2006 begonnen. Reeds in 2004 werd door de gemeente Medemblik de stationsomgeving aangepakt, waarbij het oorspronkelijke straatspoor naar de goederenloods is herlegd. Medio 2007, precies 120 jaar na de opening, werd het gebouw wederom als nieuw opgeleverd! Het gebouw is opvallend groter en hoger dan de overige stationsgebouwen. Het beschikt over twee wachtkamers (2e en 3e klasse), een kantoor voor de stationschef en een grote goederenloods aan de westzijde. Op de eerste verdieping van het station bevindt zich de dienstwoning van de stationschef, bestaande uit een (eet)keuken, woonkamer en twee kleine slaapkamers. Op de zolderverdieping bevond zich oorspronkelijk slechts een kamer voor de dienstmeid; de overige ruimte werd benut voor opslag en het drogen van de was. Bij de restauratie in 2007 werden op de zolder een ruime badkamer en slaapkamer gemaakt, en werden de twee slaapkamertjes op de eerste verdieping bij de woonkamer gevoegd; de woonruimte op de eerste verdieping verdubbelde daardoor in omvang.
Tegenover het station ligt ook de aanlegsteiger van de bootdienst. Deze is van recente datum.