De in 1887 geopende spoorlijn van Medemblik naar Hoorn is uniek omdat hij bewaard is gebleven in de oorspronkelijke toestand, compleet met kunstwerken zoals bruggen en stationsgebouwen. Slechts enkele stations zijn in de loop van de tijd verdwenen; van de in totaal tien bestaan er nog acht.
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Menu
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Stations en gebouwen
Lees verder…Sluiten
Gesloopt werden het haltegebouw Westerblokker en het stationsgebouw Midwoud-Oostwoud. De stationsgebouwen van Medemblik, Opperdoes, Twisk, Abbekerk-Lambertschaag en Wognum-Nibbixwoud zijn eigendom van, en in gebruik bij, de Museumstoomtram; de stationsgebouwen van Benningbroek-Sijbecarspel, Zwaagdijk (haltegebouw) en Zwaag zijn in particuliere handen en hebben nu een woonfunctie.
Oorspronkelijk eindigde de lokaalspoorweg uit Medemblik op het station van Hoorn, waar kon worden overgestapt op de treinen richting Enkhuizen, Alkmaar of Zaandam en Amsterdam. Nadat medegebruik van het NS-station niet langer mogelijk was, heeft de Museumstoomtram sedert 1987 op het emplacement van Hoorn een eigen stationsgebouw: Hoorn Tramstation. Dit gebouw is in 2016 ingegrijpend verbouwd en uitgebreid in een historische stijl. In Hoorn bevinden zich bovendien de werkplaats van de Museumstoomtram en het geheel werkende seinhuis afkomstig uit Kesteren.