Tijdreis stoomtram
De stoker gooit de kolen op het vuur! Met Bello of een van de andere locomotieven rijd je door het Westfriese landschap van Hoorn naar Medemblik (of andersom) over de spoorweg uit 1887.
Kinderen kunnen tijdens de Spannendste Tijdreis op Stoomsafari gaan. Tijdens de rit rijd je langs (en stop je bij) de karakteristieke stationsgebouwen van Wognum, Twisk en Opperdoes. In Medemblik kun je een bezoek brengen aan het bakkerijmuseum, Kasteel Radboud, het Stoommachinemuseum of het historische centrum. Kijk hoeveel tijd je hiervoor hebt op de dienstregeling. Als de conducteur langskomt om je kaartje te knippen, stel dan vooral je vragen. Hij (of zij) weet heel veel van de stoomtrams!
Locomotieven
Welke locomotief en rijtuigen er rijden, verschilt per dag. Een van de rijdende locomotieven is de beroemde Bello Enkele jaren geleden werd de NS 6513 gerestaureerd. Dit is de oudste nog rijdende stoomlocomotief in Nederland uit 1887. Uniek zijn de kenmerkende stoomtramlocomotieven van het vierkante model. Daarvan heeft de Museumstoomtram er drie in de collectie. Op dit moment zijn acht stoomlocs rijvaardig gerestaureerd en beschikt het museum over enkele historische diesellocs. Over het algemeen heeft het materieel in het verleden gereden bij Nederlandse spoor- en tramwegbedrijven en zijn de voertuigen ingeschreven in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed.
De locomotief komt in beweging doordat een vuur met steenkolen het water in een ketel in stoom verandert. Die stoom drijft de locomotief aan. Een stoker en een machinist bedienen de locomotief. Dat is flink hard werken, want tijdens een retourrit van Hoorn naar Medemblik van 40 kilometer gebruikt de locomotief zo’n 400 kilo kolen en 3000 liter water.