- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Tramrijtuigen B19 en B20
Houten personenrijtuigen op twee draaistellen.
Deze rijtuigen werden in 1973 door de Museumstoomtram in Belgie aangekocht, dit om het toentertijd beschikbare bestand aan trammaterieel uit te breiden. De indienststelling van deze rijtuigen maakte het mogelijk de voor de dienst van een restauratie faciliteit voorziene AB395 (RTM) weer in de oorspronkelijke vorm terug te bouwen.
Lees verder…Sluiten
Ze (nrs 19424 en 19492), zijn in de periode 1950-1952 gebouwd voor de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen (Societe Nationale des Chemins de fer Vicinaux) in de werkplaatsen van die maatschappij, en ze hebben tot 1972 op de lijnen Brussel-Leerbeek- Halle dienstgedaan.
Beide rijtuigen zijn na verkoop aan de Museumstoomtram omgespoord naar normaalspoor en geheel gerestaureerd. In rijtuig 19 is daarbij een buffetafdeling gebouwd, zodat vanuit dit rijtuig de gasten van koffie, thee en versnaperingen konden worden voorzien.
In 1990 verkeerden de wagens in een zodanig slechte staat dat ze buiten dienst moesten worden gesteld. Ze werden opgeslagen in Beverwijk en zijn inmiddels naar het depot Benningbroek overgebracht.
Interessant is dat een aantal rijtuigen van de NMVB, van een iets ander model door de RTM op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden in gebruik zijn geweest. Dit waren de nummers 19341 (1943), 19343(1945) en 19347 (1946), gebouwd door Franco Belge
Specificaties |
---|
Bouwjaar | 1948/1950 |
Gebouwd door | NMVB Werkplaats Kuregem |
Gebouwd voor | Belgische Buurtspoorwegen |
Verworven | 1975 |
Status van het (de) object(en) | niet dienstvaardig |
Locatie | opslag Benningbroek |
Lengte over buffers | 14500 mm |
Breedte zonder richels | |
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels | 3150 mm |
Spoorbreedte | oorspronkelijk 1000 mm, bij Museumstoomtram 1435 mm |
Aantal vaste zitplaatsen | 28 (B19) 48 (B20) |
Aantal vaste staanplaatsen | |
Totaal aantal plaatsen |
Geschiedenis B19 |
---|
1951 | gebouwd door NMVB Werkplaats Kuregem 1951 voor Belgische Buurtspoorwegen, nr. 19492 |
1974 | verkocht aan de Museumstoomtram vanaf stelplaats het Rad |
1975 | omgespoord en gerestaureerd in dienst gesteld |
1977 | buffetafdeling ingebouwd |
1990 | buiten dienst gesteld |
1995 | overgebracht naar opslagloods |
Geschiedenis B20 |
---|
1948 | gebouwd door NMVB Werkplaats Kuregem 1948 voor Belgische Buurtspoorwegen, nr. 19424 |
1974 | verkocht aan de Museumstoomtram vanaf stelplaats het Rad |
1975 | omgespoord en gerestaureerd in dienst gesteld |
1990 | buiten dienst gesteld |
1995 | overgebracht naar opslagloods |