Tramrijtuigen B19 en B20

Houten personenrijtuigen op twee draaistellen.
Deze rijtuigen werden in 1973 door de Museumstoomtram in Belgie aangekocht, dit om het toentertijd beschikbare bestand aan trammaterieel uit te breiden. De indienststelling van deze rijtuigen maakte het mogelijk de voor de dienst van een restauratie faciliteit voorziene AB395 (RTM) weer in de oorspronkelijke vorm terug te bouwen.

Lees verder…


Ze (nrs 19424 en 19492), zijn in de periode 1950-1952 gebouwd voor de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen (Societe Nationale des Chemins de fer Vicinaux) in de werkplaatsen van die maatschappij, en ze hebben tot 1972 op de lijnen Brussel-Leerbeek- Halle dienstgedaan.

Beide rijtuigen zijn na verkoop aan de Museumstoomtram omgespoord naar normaalspoor en geheel gerestaureerd. In rijtuig 19 is daarbij een buffetafdeling gebouwd, zodat vanuit dit rijtuig de gasten van koffie, thee en versnaperingen konden worden voorzien.

In 1990 verkeerden de wagens in een zodanig slechte staat dat ze buiten dienst moesten worden gesteld. Ze werden opgeslagen in Beverwijk en zijn inmiddels naar het depot Benningbroek overgebracht.

Interessant is dat een aantal rijtuigen van de NMVB, van een iets ander model door de RTM op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden in gebruik zijn geweest. Dit waren de nummers 19341 (1943), 19343(1945) en 19347 (1946), gebouwd door Franco Belge

Vorige slide
Volgende slide
Specificaties
Bouwjaar1948/1950
Gebouwd doorNMVB Werkplaats Kuregem
Gebouwd voorBelgische Buurtspoorwegen
Verworven1975
Status van het (de) object(en)niet dienstvaardig
Locatieopslag Benningbroek
Lengte over buffers 14500 mm
Breedte zonder richels  
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels 3150 mm
Spoorbreedteoorspronkelijk 1000 mm, bij Museumstoomtram 1435 mm
Aantal vaste zitplaatsen 28 (B19) 48 (B20)
Aantal vaste staanplaatsen  
Totaal aantal plaatsen  
Geschiedenis B19
1951gebouwd door NMVB Werkplaats Kuregem 1951 voor Belgische Buurtspoorwegen, nr. 19492
1974verkocht aan de Museumstoomtram vanaf stelplaats het Rad
1975omgespoord en gerestaureerd in dienst gesteld
1977buffetafdeling ingebouwd
1990buiten dienst gesteld
1995overgebracht naar opslagloods
Geschiedenis B20
1948gebouwd door NMVB Werkplaats Kuregem 1948 voor Belgische Buurtspoorwegen, nr. 19424
1974verkocht aan de Museumstoomtram vanaf stelplaats het Rad
1975omgespoord en gerestaureerd in dienst gesteld
1990buiten dienst gesteld
1995overgebracht naar opslagloods

ontdek meer