- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Tramstation Hoorn
Oorspronkelijk vertrokken de treinen naar Medemblik vanaf het huidige spoorwegstation in Hoorn. Aan de noordzijde – waar zich nu het terrein van de Museumstoomtram bevindt – lag het goederenemplacement en was geen station. De Museumstoomtram begon zijn activiteiten met een klein gebouw en perron aan de Koepoortsweg. Nadat het perron werd verlegd naar het emplacement werd in 1987 begonnen met de bouw van een stenen gebouw. Dankzij een Extra Project Bijdrage mogelijk gemaakt door de deelnemers van BankGiro Loterij, kon het verder uitgebreide en gereconstrueerde tramstation in 2016 worden geopend.
Lees verder…Sluiten
Tramstation Hoorn is dus een nieuw gebouw dat in feite alle elementen in zich heeft van een historisch stoomtramstation. Het ontwerp is gebaseerd op het tramstation van Coevorden, dat in 1900 werd gebouwd voor de Dedemsvaartsche Tramweg-Maatschappij. Dat gebouw bestaat overigens nog steeds. Qua grootte en type paste het ontwerp van dit gebouw het best in de Hoornse omgeving en bij de andere stations. Het interieur bestaat uit een houten loket in de centrale hal, met in beide vleugels respectievelijk tentoonstelling De Tijdlijn en de Stationsrestauratie. Buiten bevindt zich een houten luifel. Eronder en op het stationsplein zijn werkende gaslantaarns geplaatst. Aan de gevel hangen emaille reclameborden van historisch model. De kleuren van het gebouw werden aan het begin van de twintigste eeuw ook gebruikt in en rond de stations tussen Hoorn en Medemblik.
Voorts is een kiosk gebouwd, naar het voorbeeld van een dienstgebouw van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij, van waaruit de Museumstoomtram De Stoomsafari verzorgd. Het plein is van kleine steentjes voorzien en de toiletten zijn in een apart retiradegebouw ondergebracht. Bovenin het gebouw bevinden zich de kantoren van het museum.
Op onderstaande foto’s is Hoorn Tramstation te zien in 2016, 2013 en 1983 (voormalig haltegebouw Koepoortsweg).