- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
WSM 40
Motorrijtuig op twee twee-assige draaistellen.
Het DWK-motorrijtuig dat de Westlandse Stoomtramweg Maatschappij (WSM) bestelde, werd het eerste in Nederland dat niet de spitse koppen van de oudere DWK-modellen bezat. Het werd in 1923 afgeleverd en ging dienst doen op de trajecten Den Haag – Hoek van Holland en Loosduinen – Kijkduin. Het eerder in 1923 alvast gehuurde motorrijtuig, dat onder hetzelfde nummer dienst had gedaan, ging terug naar de fabriek.
Het nieuwe motorrijtuig 40 bevatte in totaal 40 zitplaatsen, 11 eerste en 29 tweede klasse. Het is, met onderbrekingen wegens technische storingen, in gebruik gebleven totdat de WSM het reizigersvervoer geheel naar autobussen ging overbrengen. In 1939 werd de WSM 40 verkocht aan de Moerser Kreisbahn. Hier werd naar verloop van tijd een andere aandrijfinstallatie geïnstalleerd en werd het aan de koppen verbouwd. In 1969 is het naar Nederland terug gekeerd.
Restauratie van de WSM 40
De wagenbak en de motoren, zijn al gerestaureerd, inclusief de herplaatsing van deuren aan de koppen, maar men heeft moeten wachten met de opbouw van het geheel omdat men andere prioriteiten stelt en de opbouw relatief veel tijd zal kosten. Een belangrijk punt wat ook meespeelt is de moeilijkheidsgraad van de versnellingsbak, die tijdens het rijden zeer veel “gevoel” vergt.
Dankzij een donatie van de Bankgiroloterij en vooral het aandeel daarin van de fans van de stoomtram is het nu (2021) mogelijk de definitieve restauratie van dit rijtuig naar rijvaardige conditie ter hand te nemen. Samen met Loc23, eveneens van de Westlandse Stoomtram, alsmede RSTM2, de oudste nog aanwezige stoomtram loc in Nederland, zal zij een onderdeel vormen van de presentatie in de restauratiewerkplaats over de geschiedenis in al haar facetten van de stoomtram in Nederland.
Specificaties | |
---|---|
Tractievorm: | Diesel |
Fabrikant: | Deutsche Werke Kiel (DWK) |
Type: | Motorrijtuig IV |
Fabrieksnummer: | 36 |
Bouwjaar: | 1923 |
Oorspronkelijke eigenaars: | Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (WSM) |
Verworven: | 1969 |
Cultuurhistorische waardering: | A status in Nationaal Register Mobiel Erfgoed |
Kerncollectie: | Ja |
Bedrijfsvaardig: | nee |
Spoorwijdte: | 1435 mm |
Huidige locatie: | Opslag te Zwaag |
Eigendom: | Stichting Beheer Museumstoomtram |
Gewicht: | 18 ton |
Lengte over buffers: | 13,42 m |
Asindeling: | B’B’ |
Tractiedetails: | Diesel mechanisch |
Historische nummers: | WSM 40, MK 10 |
Aantal vaste zitplaatsen: | 11 eerste klasse (A), 29 tweede klasse (B) |
Aantal vaste staanplaatsen: | 12 |
Geschiedenis | |
---|---|
1923-1930 | In dienst bij WSM |
1931-1969 | In dienst bij Moerser Kreisbahnen |
1969 | Verkocht aan de Museumstoomtram, via de TS |
1975 | Buiten dienst gesteld |
1996 | Bakframe herbouwd en draaistellen gereviseerd, in afwachting van afbouw opgeslagen in Zwaag |